Program "Moje nowe miejsce na ziemi" cz. II

10 ZASAD JAK PRZYGOTOWAĆ NIERUCHOMOŚĆ DO SPRZEDAŻY

 1.        PODEJMIJ DECYZJĘ.

   Pierwszym i podstawowym krokiem przed wystawieniem mieszkania/domu na  sprzedaż jest podjęcie decyzji: Czy naprawdę chcę to zrobić? Czy naprawdę chcę sprzedać swoje „cztery ściany”?. Czy jestem w stanie opuścić „mój azyl” i czy jestem skłonny wpuścić do niego Obcych? .

Może brzmi to trochę dziwnie, bo stwierdzisz, że skoro wrzucasz zdjęcia swojego mieszkania do Internetu to chyba jest oczywiste że taką decyzję podjąłeś, ale …… Niestety, często okazuje się, że tak do końca nie jest.  To moment kiedy „mój dom przestaje być moją twierdzą”. Nie zawsze jesteśmy przygotowani na to, że za chwilę przyjdą tu inni, i że będę musiał się stąd wyprowadzić. Jeżeli nie czujesz się pewnie, wahasz się co zrobisz jeżeli znajdzie się chętny na kupno twojej nieruchomości, powstrzymaj się. Może to jeszcze nie jest Twój czas na zmiany. Jeżeli jednak jesteś przekonany, że Twoim celem jest Sprzedaż to zapraszam do dalszej części lektury….

 

2.       POZBĄDŹ SIĘ SENTYMENTÓW

 

Czas spojrzeć na „swoje gniazdko” oczami Kupującego. Mieszkanie to dla niego przede wszystkim towar. I tak należy spojrzeć na to, że ten towar chcemy Kupującemu sprzedać. Trzeba więc przestać myśleć o tym, że: ”to nasze ukochane pierwsze mieszkanie na które pracowaliśmy całe życie i dopieszczaliśmy latami”, „a na tej podłodze dzieci stawiały swoje pierwsze kroki” a „w tym salonie urządziliśmy sylwestra na 15 osób, i wszyscy się zmieścili”.  A od tego kolejny krok to…

 

3.       UPORZĄDKUJ ŻYCIE

 

Co oznacza, uporządkuj swoją przestrzeń życiową. Pamiętaj, że najważniejsze zawsze jest pierwsze wrażenie. Nikt nie chce, aby jedyną rzeczą jaki zapamięta klient po obejrzeniu naszego mieszkania to bielizna na suszarce w pokoju, zdjęcia ślubne na których śmiesznie wyszliśmy czy zapach naszego ukochanego psiaka .

A więc: czas posprzątać, a przede wszystkim pozbyć się niepotrzebnych rzeczy. Im więcej drobiazgów zdobi nasze ściany i regały tym gorzej.  Czas wprowadzić zasadę minimalizmu. Im mniej rzeczy w mieszkaniu, tym wydaje się ono większe.  Przede wszystkim sprzątamy. Częsta myśl sprzedających to: mieszkanie to nie muzeum – tu się mieszka, poza tym przecież się niebawem  stąd wyprowadzam, czy warto mi tu coś robić? Warto. Nic tak nie odstrasza Kupujących jak bałagan, brudne okna, pranie do zrobienia oraz zapach obiadu. Likwidujemy zdjęcia, obrazki dzieci i stos kosmetyków w łazience. Otwieramy okna, pierzemy firanki. Czasem konieczne jest odświeżenie mieszkania, zamalowania twórczości dzieci na ścianach i plam po sosie w kuchni. Wymieniamy żarówki aby wszędzie było jasno. Zabawki dzieci układamy w pudełkach. A przyprawy w kuchni wkładamy do szafek. A gdy wszystko jest gotowe i pachnące świeżością przechodzimy dalej;

 

4.       PRZYGOTUJ ZDJĘCIA

 

Postaraj się robić zdjęcia w jasny słoneczny dzień. Postaraj się zrobić ujęcie każdego pomieszczenia z kilku stron. Tak wykadruj obraz aby nie ucinać przedmiotów. Zadbaj o dobre doświetlenie pomieszczeń. Rób zdjęcia poziomo. Nie wrzucaj zdjęć na których uwiecznieni są członkowie twojej rodziny i zwierzęta. Nie rób zdjęć mebli, rób zdjęcia pokoi. Jeśli nie wiesz jak dobrze zrobić zdjęcia lub nie masz odpowiedniego sprzętu poproś o to znajomego lub zleć  to profesjonaliście. Pod żadnym pozorem nie rób zdjęć telefonem komórkowym.

 

5.       STWÓRZ OPIS/PRZYGOTUJ DOKUMENTY

 

To bardzo istotne co sprzedajesz. Czy twoja nieruchomość ma księgę wieczystą, czy jest to spółdzielcze prawo do lokalu czy też nieruchomość lokalowa. Czy grunt jest twoją własnością czy korzystasz z niego w ramach użytkowania wieczystego ? Sprawdź czy masz stosowne zaświadczenia, czy masz uregulowane sprawy spadkowe i załatwiony wykup mieszkania. A jeżeli brałeś kredyt o zabezpieczeniu hipotecznym sprawdź umowę kredytową pod kątem zastrzeżeń wcześniejszej spłaty kredytu i opłat z tym związanych. Zadbaj, żeby jedyną przeszkodą w sprzedaży Twojego mieszkania nie był brak stosownych dokumentów wymaganych do transakcji sprzedaży. Stwórz opis mieszkania, który zamieścisz razem ze zdjęciami. Niech przykuje uwagę Kupujących. Niech dowiedzą się z niego jakie są zalety Twojego mieszkania, ale również niech otrzymają w nim informację odnośnie wyposażenia lokalu oraz kosztów związanych z utrzymaniem mieszkania. Ważne jest także, na którym piętrze mieszkasz i co znajduje się w okolicy. Opis musi być przejrzysty, a przede wszystkim musi zachęcać do obejrzenia Twojego mieszkania.  

 

6.       ZAPOZNAJ SIĘ Z KONKURENCJĄ

Przejrzyj ogłoszenia, sprawdź ile jest wystawionych mieszkań/domów o podobnych parametrach. Jak długo oferty „wiszą na portalach”. Zobacz czy w najbliższym sąsiedztwie znajdują się mieszkania na sprzedaż i w jaki sposób są promowane. To pozwoli Ci zastanowić się nad tym ……..

7.       DLA KOGO TO MIESZKANIE/MARKETING

 

Nie każda oferta jest dla każdego. Zastanów się, kto będzie czuł się najlepiej w tym mieszkaniu, czy rodzina z dziećmi, para czy może jest to oferta dla singla. Czy te osoby będą szukały oferty w Internecie, czy może bardziej w lokalnej prasie. A może warto skorzystać z możliwości jakie daje promocja w social media? A jeżeli planujesz wystawić ofertę na bezpłatnym portalu, to czy tam znajdziesz swojego kupującego a Kupujący znajdzie Ciebie?

 

8.       USTAL CENĘ

 

Znasz już dobrze konkurencję. Wiesz jakie mieszkania/domy i w jakich cenach oferowane są w sąsiedniej okolicy. Wiesz także, jak długo pewne oferty są na rynku. Znasz także atuty i wady swojego mieszkania. Ustal cenę jaką chcesz uzyskać ze sprzedaży. Często nasi klienci zawyżają znacznie ceny swoich nieruchomości, licząc na to że może jednak ktoś tyle zapłaci, albo będzie podchodził do negocjacji a oni mogą „trochę urwać z ceny”, a jak nie to im się nie spieszy i za miesiąc czy dwa obniżą trochę cenę. Niestety nie zdają sobie sprawy, że największe zainteresowanie klientów i największe szanse na sprzedaż nieruchomości są w pierwszych tygodniach/miesiącach po zamieszczeniu oferty, kiedy jest ona świeża i wypieszczona. Jeżeli cena jest ustawiona na poziomie rynkowym i dobrze przygotowana, wtedy trafia do jak największej grupy odbiorców, wzbudza największe zainteresowanie i pozwala na uzyskanie ceny najbliższej cenie ofertowej. W przypadku zawyżenia ceny nieruchomości i jej stopniowego obniżania zainteresowanie ofertą gwałtownie spada, a samo mieszkanie zaczyna być postrzegane jako nieatrakcyjne, ponieważ zbyt długo jest w sprzedaży. Kupujący zaczynają zastanawiać się co z tym mieszkaniem jest nie tak. I skoro widzą, ze raz na jakiś czas cena mieszkania spada, czekają na jeszcze większą obniżkę. Każdy czeka na okazję. Spraw aby oferta sprzedaży Twojego mieszkania nie musiała czekać na „przecenę” ponieważ jej atrakcyjność się skończyła. Przy ustalania ceny zadaj sobie pytanie:  czy chcesz sprzedać swoją nieruchomość czy sprzedawać ?

 

9.       WPROWADŹ ZASADY PREZENTACJI

 

Cena ustalona, opis zredagowany, zdjęcia przygotowane. Nadchodzi czas pierwszej prezentacji.

I tu powtarzamy: najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Wprowadź w swoim domu zasady obowiązujące, kiedy przyjdą klienci oglądać mieszkanie. Zaangażuj do tego swoją rodzinę. Posprzątajcie mieszkanie i postawcie świeże kwiaty. Niech dzieci na czas prezentacji pójdą na spacer z psem, poproś sąsiadów, żeby zajęli się przez godzinę twoim kotem. Powstrzymaj się od gotowania w tym dniu kapusty czy innych aromatycznych potraw. Uporządkuj łazienkę. Pochowaj swoje rzeczy osobiste. Przewietrz mieszkanie i pozapalaj wszędzie światła. Zaparz kawę, upiecz jabłecznik. Postaraj się, żeby potencjalni kupujący poczuli się swobodnie. I przede wszystkim nie chodź za nimi krok w krok. Niech nie czują się skrępowani. Najlepiej, gdy będą mieli swobodny dostęp do każdego z pomieszczeń i pamiętaj, że muszą w Twoim mieszkaniu poczuć się jak u siebie.

 

10.   NAUCZ SIĘ SŁUCHAĆ/BĄDŹ CIERPLIWY

 

To bardzo ważne a zarazem trudne zadanie. Nastaw się, że nie każdemu będzie podobał się wystrój twojego mieszkania. Często uwagi oglądających są nieprzyjemne i bardzo krytyczne. Brzydka podłoga, co to za meble, ale paskudny układ mieszkania, jak można tak mieszkać, ale śmierdzi psem….. Klienci, jak już mówiliśmy, patrzą na Twoje mieszkanie jak na produkt, towar na półce. Oceniają go bardzo subiektywnie. Nie myślą o tym, ze ich uwagi mogą Cię ranić, bo to przecież Twoje najukochańsze mieszkanie. Klienci będą mówić głośno o jego wadach, będą ignorować zalety. Wszystko po to abyś obniżył cenę. Bądź cierpliwy i tylko słuchaj.

Nie wchodź w dyskusję z klientami na temat swojego mieszkania. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to co mówimy może działać na naszą niekorzyść. Nie znamy osób które przychodzą obejrzeć nasze mieszkanie. Często to co nam wydaje się zaletą mieszkania dla innych jest wadą. Sympatyczni sąsiedzi, którzy zaglądają do nas codziennie i są bardzo gadatliwi-my ich bardzo lubimy, ale nasi klienci mogą być cichymi samotnikami, którym nie będzie to odpowiadało i na wstępie zrażą się taką informacją. Oczywiście są rzeczy których nie możesz ukrywać, oczywiste wady mieszkania czy awarie, ale pewne wiadomości są niepotrzebne i tylko kładą cień na naszą idealną ofertę.

 

Jeżeli uznasz, że Cię to przerasta, nie jesteś w stanie dobrze przygotować oferty swojego mieszkania, boisz się, ze nie podołasz prezentacjom, i sam możesz zaszkodzić wizerunkowi twojej oferty, możesz zawsze poprosić o pomoc specjalistę. Osobę, która zna się na promocji i sprzedaży nieruchomości, wie jak i gdzie załatwić potrzebne dokumenty. Zna rynek i wie jak promować ofertę twojego mieszkania.  Wybierz pośrednika któremu możesz zaufać, i który wykona to wszystko za Ciebie. Podpisz umowę na wyłączność i pozwól aby specjalista zajął się tym co do niego należy, a ty w tym czasie zajmij się swoją pracą, rodziną, jedź na urlop.                                                                                                                                                                

 

Trzymamy kciuki za szybką i korzystną sprzedaż Twojej nieruchomości :)

Chciałbyś o coś zapytać, coś dodać? Zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego po prawej stronie 

 

wstecz

Napisz do nas!

biuro@brokerzy24.com.pl